Zelfhulpprogramma bij Stress, Angst, Depressie, Burn-out

Vanaf NU weer gelukkig worden!

Overwin je stress, angst, burnout, depressie of hyperventilatie vanuit je woonkamer.

Waarom kiezen voor onze online hulpverlening?

  • Ons computerprogramma is gepersonaliseerd en ontwikkeld door artsen.
  • Wij zijn 7 dagen op 7, 24 uur op 24 online. Je hoeft geen afspraak te maken. Er zijn geen wachttijden. Je logt in wanneer het jou past.
  • Je begeleidt jezelf 15 minuten per dag gedurende 1 maand. Indien je dat wenst kan je later nog kiezen voor een langere periode.
  • Je helpt jezelf vanuit je zetel thuis. Dus geen vermoeiende verplaatsingen!
  • Je kan het programma alleen afwerken of je kan aan een vriend of familielid vragen om je bij te staan. Wij zorgen ervoor dat zij jou beter begrijpen en kunnen steunen.

Hoe werkt online hulpverlening “Mijn Kwartier”?

  • Je leert focussen op wat voor jou werkt en daar meer van te doen en net minder te doen van wat jou niet helpt.
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen waardoor je zelf oplossingen gaat zoeken en vinden.

Hoe? Het programma biedt:

  • Theorie voor een goed inzicht en het besef dat je je probleem kunt oplossen.
  • Oplossingsgerichte vragen.
  • Oefeningen in zelfcontrole om negatieve gedachten stil te leggen.
  • Opdrachten om vanop afstand naar jezelf te leren kijken.
  • Videofilmpjes met oefeningen.
  • Grafieken die je oplossingen mee in kaart brengen.
  • Wekelijks overzicht van je vooruitgang.
  • Maandelijks wetenschappelijke test + rapport voor huisarts.

Waarom zou ik mij inschrijven voor deze hulpverlening?

  • Je hoeft je verleden niet nog eens op te graven. We werken vanuit je heden en zorgen dat je je toekomst positief tegemoet gaat!
  • Je hoeft geen afspraak te maken, je kan meteen aan de slag.
  • Je gaat verder met het programma wanneer jij het wenst.
  • Je deelt enkel wat je wil.
  • Je zal binnen een maand versteld staan van het resultaat. Als je het online zelfhulpprogramma plichtbewust volgt kan je volgens onze nieuwe wetenschappelijke studie na een maand beter scoren op de stress-,angst-, burnout- en depressietest dan vandaag. Een minderheid van de deelnemers doet er langer over.

Hoe herken ik problemen waarbij zelfhulp kan helpen?

Bij onderstaande klachten ligt meestal één of andere vorm van stress aan de basis. Door stress op te lossen verlos je jezelf van volgende klachten:

Angst
  • piekeren
  • aanhoudende bezorgdheid
  • rusteloos
  • opgewonden
  • prikkelbaar
  • vermoeid
  • spierspanning
Stress
  • onrust
  • psychische spanning
  • spierspanning
  • prikkelbaar
  • emotioneel
  • leeg gevoel
  • zenuwachtig
Hyperventilatie
  • een gevoel van ademnood
  • angst en paniek
  • hartkloppingen
  • een beklemd gevoel op de borst
  • zweten
  • duizeligheid
  • een droge mond
  • tintelingen in handen en voeten
Depressie
  • neerslachtig humeur
  • ongeïnteresseerd zijn/geen plezier maken
  • sterk vermageren of verdikken
  • frequent slaperig
  • zich opgewonden of slapjes voelen
  • vermoeidheid of gebrek aan energie
  • overdreven gevoel van waardeloosheid.
  • schuldgevoel.
  • verminderd denk- en concentratievermogen
  • spijsverteringsklachten
  • gewichtsveranderingen
  • vage klachten
  • zelfmoordgedachten
Vitale depressie
  • tekenen van gewone depressie +
  • seksuele problemen, libidoverlies
  • eetluststoornissen
  • inslaapproblemen
Burn-out
  • uitgeblust
  • leeg
  • concentratiestoornissen
  • geheugenverlies
  • moedeloos
  • geen interesse meer
  • geen plezier meer

 

Deelnemers ontdekken over de weken heen welke kleine oplossingen hem of haar helpen om opnieuw van het leven te leren genieten. Voor iedere deelnemer, zien deze oplossingen er totaal anders uit. De meeste oplossingen liggen in de kleine dingen van het leven.

Dr. Eric Boydens, Huisarts en Burn-out specialist, vertelt over hoe zijn patiënten dit zelfhulpprogramma ervaren

Kathleen, manager in een multinational vertelt hoe dit programma haar hielp om haar burn-out te overwinnen

 

Maria B., huisvrouw:

Ik voel duidelijk een evolutie omdat ik me erg gesteund weet door dit programma. Het is een echt leerprogramma waarbij je stilaan vooruitgang boekt door het engagement dat je aangaat en je bereidheid tot leren. Dat kan niet zonder de technieken en de opbouw die aangeboden worden.

Indien u antwoorden zoekt over Mijn Kwartier die u onderaan niet kan vinden, kan u ons steeds contacteren via e-mail.

Welke is de wetenschappelijke basis van dit programma?

Dit programma werd ontwikkeld in samenwerking met een internationaal team van artsen, psychiaters en psychologen en integreert de meest succesvolle wetenschappelijk bewezen protocollen uit:

  • Cognitieve oplossingsgerichte therapie (SFT)
  • Cgnitieve gedragstherapie (CBT)
  • Systeemtherapie & familietherapie
  • Rationeel emotieve therapie (RET of REBT)
  • Mindfulness
  • EMDR
  • Ericksoniaanse hypnotherapie
  • Zelfmanagement technieken uit het MBA programma van de Vlerick School

Hoe lang duurt dit programma?

Je kan zelf kiezen hoe lang je dit programma volgt:

  • 1. Om inzicht te krijgen in welke oplossingen je kunnen helpen, heb je ongeveer 1 maand nodig. Als je dat voldoende vindt, kan je je uitschrijven en stoppen om zonder onze begeleiding je weg voort te zetten.
  • 2. Om deze inzichten en vaardigheden in te oefenen tot ze een nieuwe gewoonte worden, heb je nog één maand nodig.
  • 3. De derde maand leer je hoe herval te voorkomen. Indien je met die wetenschap vindt dat je zelf voort kan, stop je hier. Indien je op zeker wil spelen, begeleiden wij je verder.
  • 4. In de volgende maanden, kan je verder je heralpreventie verstevigen, terwijl wij je de mogelijkheid aanbieden om nieuwe pistes in je leven aan te boren. Onze ervaring is dat onze klanten rond dit tijdstip ervaren dat er veel levensvreugde en energie bij komt en dat ze graag oude levensdromen die ze al lang hadden opgegeven, terug uit de schuif halen. Deze levensdromen kunnen zowel professioneel als privé zijn. Terwijl je dus verder werkt aan het verdiepen van je hervalpreventie, begin je je nieuwe dromen te verduidelijken en actie te ondernemen om ze te realiseren. Wij kunnen je daar in begeleiden en jij kiest zelf op welk punt je onze begeleiding loslaat. Dit doe je door gewoon elektronisch in je dossier je uit te schrijven. Dit gebeurt volledig automatisch, dus de controle van deze keuze ligt bij jou! wij hebben evengoed klanten die maar 1 maand volgen, als klanten die ervoor kiezen om te blijven doorgroeien naar het realiseren van steeds ambitieuzere dromen.

Zal ik na dit programma nog hervallen in mijn oude gewoontes?

Bij mensen die dit programma gedurende zes maanden dagelijks volgen, is de kans ontzettend klein, tot bijna onbestaande, tenzij er iets uitzonderlijk dramatisch gebeurt in hun leven.
Soms gebeurt het dat dramatisch onverwachte omstandigheden zoals het verlies van bijvoorbeeld een geliefde of familielid, dit nieuwe evenwicht tijdelijk verstoren.
Dan kan je ervoor kiezen om de eerste maand van het programma nog eens opnieuw te volgen om je geheugen voor je vroegere oplossingen weer op te frissen.
Maar dit komt slechts heel uitzonderlijk voor. De reden hiervoor is dat dit programma het zelfvertrouwen dat je zelf je (dagelijkse) problemen kan oplossen opbouwt.
Dit verklaart waarom mensen na dit programma praktisch nooit meer diep hervallen.
Wel zal je nog af en toe momenten hebben waar je bijna dreigt te hervallen … maar je zal weten hoe je het proces tijdig kan herkennen en stoppen.

In welke taal is dit programma?

Momenteel bestaat het programma in het Nederlands en in het Engels.

Heb ik internet kennis nodig?

Ja, wel een klein beetje, je moet e-mails kunnen lezen en op onze website kunnen surfen. Wij bieden geen dienst aan om je te helpen bij problemen met je eigen computer , aangezien we verwachten dat je computerervaring hebt. Dus indien dit niet het geval is, raden we je aan om een vriend(in) aan te spreken om je even te helpen opstarten.

Is dit een e-learning programma?

Neen, het biedt veel meer.

Ja, dit programma bevat inderdaad ook enkele e-learning modules,
vooral in het eerste deel waar we je een klein beetje theorie meegeven als achtergrond.

Het effect van dit programma reikt echter veel verder:

  • 1. dit programma helpt je efficiënter te reflecteren op je eigen gewoontes (gedachten, gedrag & gevoelens), met als doel tot nieuwe inzichten en handelingen te komen, waardoor je ook aangenamere gevoelens kweekt.
  • 2. Eens je die succesformule te pakken hebt, helpen we je om die nieuwe gewoontes in te oefenen tot ze onbewust, automatisch en vanzelf verlopen.
  • 3. Vervolgens leren we je aan hoe herval te voorkomen.

Deze laatste 3 doelstellingen, kan je niet met e-learning alleen bereiken.

Hoe snel kan ik resultaat verwachten?

  • 1.Na een tweetal weken, zien de meeste mensen dat het aantal betere momenten met kleine stapjes begint toe te nemen en dat ze greep beginnen te krijgen op hun probleem, weliswaar nog met vallen en opstaan.
  • 2.Tegen het einde van de eerste maand, wordt duidelijk hoe ze hun probleem kunnen oplossen, en tegen het einde van de tweede maand beginnen ze te merken dat deze oplossingen een nieuwe gewoonte beginnen te worden op voorwaarde dat ze hun dagelijkse oefeningen effectief elke dag doen natuurlijk.
  • 3.Na een drietal maanden hebben de meeste deelnemers hetzelfde effect als na een geslaagde psychotherapie.
  • Diegenen die een langer voortgaan, kunnen zelf herval voorkomen of onmiddellijk corrigeren, al dan niet in samenspraak met hun levenspartner of naaste familie. In deze fase zal je ook ontdekken dat je energie vrij krijgt om totaal nieuwe dingen te starten in je leven of oude – verloren gewaande – dromen terug op te nemen en te beginnen realiseren.

Hoe helpt dit programma je?

  • 1.door oplossingsgerichte vragen te stellen over
    • concrete oplossingen in het heden en
    • wat je wil in je toekomst (zo gauw je beter bent)
  • 2.door te focussen op wat wel reeds helpt en daar meer van te doen
  • 3.door te ontdekken wat voor jou niet werkt en daar minder van te doen
  • 4.door zelfvertrouwen op te bouwen om zelf oplossingen te zoeken
  • 5.door inefficiënte gewoontes te vervangen door nuttigere gewoontes
  • 6.door nieuwe vaardigheden aan te leren
  • 7.door niet onnodig in het verleden te gaan graven
  • 8.door te leren zelf reflecteren en eigen oplossingen te ontdekken
  • 9.door het kort en concreet te houden

Tijdens het volgen van het online zelfhulpprogramma heb ik een vraag

Als je een vraag hebt tijdens het volgen van het zelfhulpprogramma (een technische of inhoudelijke vraag), dan kan je ons direct contacteren via ons ingebouwd mailsysteem. Al je vragen en onze antwoorden worden op 1 pagina verzameld en je krijgt onmiddellijk een verwittiging wanneer je vraag beantwoord is. 323.237.98.98

Welke problemen komen in aanmerking?

  • Angst: angsten, faalangst, fobiën, hyperventilatie, duizeligheid, examenangst, vliegangst, pleinvrees, agarafobie, schuldgevoelens
  • Stress: werkstress, burnout, overwerkt, relatiestress, chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Depressie: lusteloosheid, neerslachtigheid, hulpeloosheid
  • Lichamelijke klachten: migraine, spanningshoofdpijn, eczeem, ziekte van Meunière, maagzweer, hoge bloeddruk of hypertensie
  • Persoonlijkheid: zelfvertrouwen, charisma
  • Rouwproces: leren verwerken van verlies (relatiebreuk, overlijden)
Laatste artikels van Dr. Paul Koeck
Vermoeidheid? Test je symptomen van vermoeidheid hier!
Vermoeidheid staat op nummer 1 omtrent aan te pakken problemen waarnaar de Belgische bevolking surft... Lees verder

Depressie? Lijd ik aan depressie? Symptomen en test!
Tegenwoordig hoor je er mensen steeds vaker over spreken: depressie. Depressie is een vaak voorkomende... Lees verder

Terrorisme? Angst voor terrorisme?
De afgelopen aanslagen hebben veel mensen diep geraakt. Bovendien riepen ze veel gemende reacties op. Terrorisme... Lees verder

Vermoeidheid: Symptomen en behandeling van vermoeidheid.
Vermoeid? Uitgeput? Blijft je vermoeidheid maar duren? Uit recent onderzoek blijkt dat veel belgen last... Lees verder

Oververmoeid? Test hier je symptomen van oververmoeidheid!
Iedereen staat wel eens oververmoeid op. Je hebt slecht geslapen, te weinig geslapen, en zo verder. Maar... Lees verder

Afvallen? 3 simpele tips om af te vallen!
Wil je graag afvallen, maar heb je het gevoel dat het niet de resultaten geeft, die je wilt? Ben je zo erg aan het diëten... Lees verder

Doorbreek je verslaving!
Verslavingen zijn moeilijk om te doorbreken, al gaat het nu over het drinken van cola of het nemen van drugs.... Lees verder

Blue Monday? Gemakkelijke tips om je blue monday aangenamer te maken!
We kennen het allemaal: maandag. Opstaan in de vroege uurtjes om te gaan werken na een weekend van ontspanning.... Lees verder

Partner helpen bij verslaving?
Verslavingen komen zeer frequent voor. Mensen kunnen verslaafd zijn aan een breed gamma van producten:... Lees verder

Alcoholverslaving? Hoe herken ik gemakkelijk een verslaving?
Het is vaker voor de mensen rondom je gemakkelijker een verslaving te herkennen als voor jezelf. Vaak... Lees verder