Ervaringen over Online hulpverlening

Deelnemers aan het programma ontdekken in enkele weken tijd welke oplossing hen helpen om opnieuw van het leven te kunnen genieten. Voor iedere deelnemer zien de oplossing er totaal anders uit, maar meestal draaien ze om de kleine dingen in het leven.

Kathleen, manager in een multinational vertelt na haar burn-out

Dr. Eric Boydens, Huisarts en Burn-out expert, vertelt over hoe zijn patiënten dit zelfhulpprogramma ervaren

Frans V., oprichter en zaakvoerder van zijn eigen onderneming:

Door deze oefeningen heb ik geleerd stil te staan bij mezelf. Als ik nu stress voel opkomen, adem ik even diep in, pauzeer ik een halve minuut en herpak ik me weer door een van deze oefeningen te doen. Ik heb de principes ondertussen ook met mijn medewerksters besproken en sommigen van hen passen het ook al toe. En ik sta verstelt hoe goed de klanten erop reageren. Ze voelen meer aandacht en tijd en hun klantentevredenheid is toegenomen, daar waar ik voordien bang was dat ik hen zou verwaarlozen, door meer naar mijn lichaam te luisteren.

Marianne K., studente onder examenstress geloofde niet dat ze haar examens nog zou halen. Na dit programma, getuigt ze:

Deze technieken hebben me geholpen. Ik heb me erbij neergelegd dat niet alles perfect kon zijn, en heb met de tijd die ik had de belangrijkste dingen afgerond. Ik ben geslaagd voor mijn examens. Dit heeft dus zeker geholpen!

Dora V., moeder van Thomas:

Ik was op zoek naar een programma om mijn gedrag en mijn gewoontes te veranderen … Een paar weken na het beginnen van dit programma, heb ik een heel moeilijk moment gehad op school met mijn zoontje, want hij werd gepest, waardoor dat ik dacht dat ik ging ontploffen omdat normaal mijn reactie zou zijn heel boos te worden en heel impulsief te reageren … Ik heb een gesprek kunnen voeren op een heel rustige manier, waardoor ik van hun ook een reactie heb gekregen … het gedrag van de lerares en de directrice was heel anders doordat mijn gedrag anders was, en het is eigenlijk een heel succesvol gesprek geworden, waardoor ik met een super goed gevoel naar huis ben gegaan …

Maria B., huisvrouw:

Ik voel duidelijk een evolutie omdat ik me erg gesteund weet door dit programma. Het is een echt leerprogramma waarbij je stilaan vooruitgang boekt door het engagement dat je aangaat en je bereidheid tot leren. Dat kan niet zonder de technieken en de opbouw die aangeboden worden.

Anita F., directiesecretaresse:

Deze sessie heeft mij inzicht bezorgd over wat zich voordoet in mijn lichaam bij stress(pieken). Indien ik de signalen van mijn lichaam kan herkennen en wil zien, dan kan ik ook begrijpen waar de angst vandaan komt. Zo kan ik de oorzaak aanpakken en mijn stress verminderen. Het besef dat dit heel wat teweeg zal brengen, is er. Het zal een heel proces zijn, daarvan ben ik mij bewust. Oprechte dank voor deze kans!

Enkele letterlijke zinsneden uit de dagelijkse online antwoorden van een aantal deelnemers:(1*)

Feedback over het programma:

  • Ik voelde een persoonlijk contact tijdens deze online sessies.
  • Dit programma geeft me structuur in mijn gedachten in tegenstelling tot mijn natuurlijke neiging tot piekeren. Nu denk ik gericht en kom ik vooruit.
  • Ge kunt niet meer gaan lopen van uzelf, de opbouw van de vragen verplicht u om na te denken en te reflecteren.
  • Deze vragen doen me “preciezer” nadenken over mezelf en ik kom tot gerichtere oplossingen.
  • Ik ben enthousiast dat ik mijn eigen enthusiasme teruggevonden heb.
  • Dit programma vraagt een duidelijk commitment van mezelf, ik kan er nu niet meer omheen.
  • Ik heb niet veel nodig om de klik te maken.
  • Knap programma. De layout is eenvoudig en gebruiksvriendelijk.

 

Enkele antwoorden op de vraag “Wat was vandaag in dit programma het meeste behulpzaam voor jou?”

  • de drie momenten observeren waarin mijn stress vandaag ietsje minder was
  • mijn doelstellingen in het leven opschrijven
  • nuttig om achteraf te zien of mijn doelen bereikt worden, of dat ik mijn doelen verlegd heb
  • me laten nadenken en unieke keuzes maken (slechts 1 hoofdprioriteit etc)
  • interessant om wat theorie te horen hoe het allemaal werkt
  • herhaling tot het een automatisme wordt
  • synthetiseren waar ik verandering zie
  • mijn prioriteit voor morgen vastleggen
  • de tips voor het controleren van mijn perfectionisme
  • weer nieuwe oefeningen om te proberen, en volharden in de zelfreflecties
  • reflectie stimuleren
  • de nieuwe vragen
  • die syntheses zijn waardevol om progressie te zien
  • synthese vragen die terugkeren, maar toch telkens moeilijk zijn om in te vullen; doet je weer nadenken
  • over mezelf reflecteren, waar zit de vooruitgang en waar de werkpunten
  • reflectie op waar ik mee bezig ben
  • de draad weer opnemen nadat ik bijna uitgegleden was
  • probeer tevreden te zijn met wat je hebt
  • stilstaan bij een oude gewoonte
  • proberen de gewoonte te veranderen
  • anders proberen denken bij angst en stress
  • oefenen op andere gedachten
  • jezelf observeren door een andere bril
  • kunnen berusten in beperkingen
  • keuzes maken
  • het neerschrijven op zich van mijn keuzes
  • nadenken over gevoelens
  • gevoelens beschrijven, benoemen
  • de video met theorie over stress & angst
  • milder zijn voor mezelf
  • jezelf aanvaarden

 

Vraag: “Wat heb je deze week succesvol gedaan, bereikt of geleerd door het volgen van dit programma?”

  • niet te impulsief en te persoonlijk reageren
  • ik heb meer tevredenheid met kleine dingen en goed relativeringsvermogen
  • had voorheen telkens weer zeer erge monday blues, nu nog soms maar kan mij hier snel bij neerleggen
  • ik kan mijzelf beter tot rust brengen in stresssituaties, tal van concrete voorbeelden op het werk en tijdens opvoeding met men dochtertje
  • ik sta mensen tegenwoordig te woord met meer zelfvertrouwen: zowel mensen “achter de kassa in een stomme winkel” als mensen op het werk
  • ben gaan zwemmen met mijn dochtertje, zij vond het fantastisch wat ik op mijn beurt fantastisch vond
  • op een veel rustigere manier dagtaken afwerken
  • minder sceptisch – meer luisteren
  • ben heel de dag positief geluimd en heb een paar keer anderen doen lachen
  • vooravond 1 uur joggen daarna sauna
  • rustig tijd spenderen met mijn dochtertje
  • ik ben op korte tijd volwassener geworden
  • spreek mensen met meer zelfvertrouwen aan
  • nogmaals, kan veel beter relativeren
  • beter gezind aan de ontbijttafel, meer communicatie met familieleden
  • leren jezelf graag zien
  • oorzaak van slechte gedachten aanpakken
  • wanneer ik de slaap niet kan vatten, zaken die me bezighouden, opschrijven vb. wat allemaal morgen moet gebeuren
  • lekker eten klaarmaken voor kinderen en hun partner
  • bij neiging tot piekeren, jezelf dwingen aan iets anders te denken
  • met vrienden feesten en dansen tot in de vroege uurtjes
  • denken aan plezante, ontspannende dingen
  • als iets mij persoonlijk raakt, even laten liggen om terug objectief naar de zaak te kijken
  • negatieve processen aanpakken ipv erover te lopen nadenken. opgeloste vervelende case werkt niet op het systeem
  • dingen in hun context plaatsen, niet belangrijker of dramatischer maken dan het is
  • aan collega’s situeren wanneer ik deze nieuwe werkwijze toepas, zodat ze begrijpen waarom
  • contact hersteld met vrienden
  • iets plezant ondernomen mn. avondje toneel
  • even stoppen en iets anders doen op het moment dat dat nuttig is (niet eender wanneer afgeleid zijn ook niet)
  • rekening houden met die piekmomenten, daar haal ik echt een groot stuk uit, ik verzet dan veel meer dan op de dalmomenten
  • mijn rustmomenten bewaken, ondanks alles wat er op mij afvliegt; doorgaan wreekt zich op langere termijn
  • ik kan best met iets bezig zijn, ofwel gaan sporten om mijn piekerende gedachten te overwinnen
  • afspraken maken met de betrokkenen, transparant zijn waar prioriteiten liggen en waarom, en daar consequent naar handelen
  • problemen aanpakken met de nodige afstand, blijkt mijn stressgevoeligheid positief te beinvloeden
  • op het werk, de dingen nemen zoals ze zijn, meer tijd nemen, minder stressen + gestopt met roken
  • deur sluiten na het werk
  • ik zie beter de grote processen en kan er ook voortdurend naar verwijzen voor het team
  • ik kan mijn belangrijke taken meer centraal zetten, en de kleintjes meer als tussendoortje nemen (ipv vaak omgekeerd)
  • tijdsblokken op een andere wijze inplannen:
  • verplicht me om eraan te werken en niet te blijven plakken bij de 100 andere praktische zaken
  • maakt dat ik naar collega’s ook makkelijker kan zeggen wanneer ik echt niet beschikbaar ben, en heb nadien resultaten bereikt die weer andere nuttige processen in gang zetten
  • maakt het precies iets realistischer
  • helpt me om voor de grotere opdrachten blokken tijd te voorzien, die nodig zijn om eraan verder te kunnen werken

 

(1) Deze citaten zijn letterlijk overgenomen of vertaald uit de antwoorden die deelnemers schreven tijdens het online programma, doch zonder naam om de privacy en anonimiteit te respecteren. Dit verklaart waarom zinnen grammaticaal niet correct geformuleerd zijn. Je merkt dat sommige deelnemers meer focussen op privé doelstellingen, andere meer op professionele doelstellingen. Het merendeel van de keuzes of oplossingen die deelnemers hier vermelden zijn oplossingen die niet door het programma werden gesuggereerd maar die ze zelf ontdekten door middel van het proces van zelfreflectie dat we op gang brengen. Je zal merken dat oplossingen die voor de ene wel werken, voor iemand anders totaal onaangewezen zijn. daarom helpen we de deelnemers hun eigen oplossingen en keuzes zelf in kaart te brengen.

Indien u nog vragen heeft, stel dan uw vraag via ons contactformulier.