Examenangst? Tips bij examenangst?

Examenangst? Tips bij examenangst?

3 april 2015
<< Terug naar alle artikels


Examenangst? Tips bij examenangst?

Je kent het wel, de twee hatelijkste periodes van het jaar, de examens. Het kan voorvallen dat je tijdens die periodes overweldigd geraakt en examenangst ervaart. Deze examenangst kan er voor zorgen dat je helemaal van slag geraakt en zo niet meer goed je examen kan voorbereiden.

Een voorbeeld van examenangst is huilen. Veel mensen huilen tijdens de blok en de examens, omdat de angst en stress zich opstapelt. Het kan zijn dat je huilt, omdat je bang bent voor het examen van morgen, of omdat je denkt te zijn gebuisd voor een bepaald examen.

Examenangst is iets wat je enorm kan beïnvloeden tijdens je studieperiode en zelfs vergaande gevolgen kan hebben. Lees hier meer over wat je kan doen om je examenangst aan te pakken, om zo deze periodes toch iets aangenamer te maken.

Examenangst? Wat zijn tips om examenangst aan te pakken?

Examenangst begint bij veel mensen al tijdens het studeren. Je zal merken, dat als examenangst je overweldigt, je niet meer goed kan studeren. Op die manier verlaag je voor jezelf je kansen om te slagen. Een eerste tip is dus om te weten dat overmatige angst je niet zal helpen. Het is goed om een lichte vorm van examenangst te ervaren, omdat deze je kan motiveren. Als de angst daarentegen overweldigend wordt, is de kans groot dat de examenangst je zal saboteren.

Mocht je in een moment zitten waar de examenangst je overweldigt, is het goed om even pauze te pakken. Het helpt dan vaak niet om nog uren, al dan niet huilend, boven je boeken te zitten staren. Als je even pauze pakt om alles op een rijtje te zetten, kan je daarna je des te beter concentreren.

Ontspanning en rust is zeer belangrijk tijdens de blok- en examenperiode. Soms kan je zelfs emotioneler worden, doordat je te weinig rust hebt gekregen of te weinig ontspanning hebt gepakt. Zit je in een moment waar je te veel examenangst ervaart, kan je altijd je boeken even laten liggen en iets ontspannend doen. Een tip is hier om te kiezen voor een activiteit die je brein ontspant, zodat je brein niet overwerkt geraakt. Je kan bijvoorbeeld een wandeling maken of in bad gaan.

Examenangst? Hoe pak ik het aan als het te erg wordt?

Mijn Kwartier ontwikkelde een online zelfhulpprogramma dat je een kwartier per dag helpt je angst en stress aan te pakken, zodat jij weer rustig kan studeren. Als examenangst en stress teveel worden, is het vaak nuttig hieraan te werken, zodat je met volle moed aan je examen kan beginnen.

Examenangst? Doe de angst test!

Als je graag wil weten in welke mate jij examenangst ervaart en welke invloed dit kan hebben op je leven? Doe dan hier gratis de online angst test!

 


Doe nu de gratis zelftest