X Sluiten

  18 december 2014
  Dr. Paul Koeck
  Burnout

Burn-out is niet altijd even gemakkelijk om te herkennen. Het treft ook steeds meer en meer mensen. Burn-out is één van de meest uitputtende mentale ziektes die we kennen. Het kan lang aanhouden en maakt je echt ‘ziek’. Als je een burn-out hebt, is het niet gemakkelijk om je uitgeput en overspannen gevoel aan te pakken.

Om bij jezelf na te gaan of je kans hebt op een burn-out, heb je volgende informatie nodig:

  • Wat zijn de symptomen van een burn-out?
  • Wanneer mag ik spreken van een burn-out? Wat is de diagnose?
  • Hoe kan ik een burn-out behandelen?

Dit artikel zal op deze vragen één voor één antwoord geven.

Burn-out test? Wat zijn de symptomen van burn-out?

Volgende symptomen kunnen wijzen op een burn-out:

  • Uitgeblust gevoel
  • Gevoel van leegte
  • Concentratiestoornissen
  • Geheugenverlies
  • Moedeloos gevoel
  • Desinteresse
  • Moeite om plezier te beleven

In tegenstelling tot depressie, wordt burn-out niet veroorzaakt door een tekort aan bepaalde hormonen, maar door een overbelasting van de hersenen. Dit wil zeggen dat je te lang, te veel hebt gedaan.

Burn-out test? Wanneer spreken we van een burn-out? Wat is de diagnose?

De DSM beschrijft burn-out niet als burn-out, maar als ‘depressie niet anders omschreven’. Ook dit legt de nadruk op de gelijkenis tussen depressie en burn-out. In het algemeen gelden de volgende regels om een bepaalde ziekte vast te stellen:

  • Symptomen hebben een invloed op meerdere levensgebieden.
  • Symptomen overheersen reeds gedurende een aantal weken.
  • Symptomen veroorzaken een significant lijden.

Een burn-out kan enkel vastgesteld worden door een arts, dus als je op zoek bent naar een diagnose, kan je hiervoor eens langs gaan bij je arts.

Burn-out test? Hoe kan ik een burn-out behandelen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een burn-out te behandelen. Sommige burn-outs hebben voldoende aan een rustpauze. De meeste burn-out vragen echter een intensievere aanpak. De meest effectieve manier om een burn-out aan te pakken is door je gewoontes te veranderen naar gewoontes die gezonder zijn voor je lichaam en geest.

Deze verandering kan teweeg gebracht worden door het volgen van therapie. Dit kan je mogelijks doen bij een psycholoog of eventueel aan de hand van een online programma. Het online zelfhulpprogramma van Mijn Kwartier is gebaseerd op psychotherapeutische technieken en helpt stress met gemiddeld 70% dalen na één maand ( volgens een studie gepubliceerd in de Artsenkrant, 2011).

Burn-out test? Doe de gratis burn-out test!

Wil je weten of je bepaalde symptomen van burn-out ervaart of in welke mate jij een ongemak hiervan ondervindt? Doe dan hier de gratis online burn-out test!

TEST JEZELF NU