X Sluiten

We ervaren allemaal wel eens stress, maar soms kan je het gevoel hebben dat je gedurende een lange tijd gestresseerd bent zonder een idee te hebben hoe je dit kan aanpakken. Meeste mensen willen zich niet gestresseerd voelen, maar toch kunnen ze de stress maar niet loslaten. Als je dit ervaart, is het belangrijk om deze stress aan te pakken om zo erger te voorkomen. Stress manifesteert zich namelijk te pas en te onpas en verdwijnt niet zomaar. In veel gevallen accumuleert stress tot een ernstiger probleem, zoals bijvoorbeeld burn-out. Lees hier meer over hoe je stress kan aanpakken en dus ook aan burn-out preventie kan doen.

Gevolgen van stress en burn-out preventie: symptomen van stress

Om je een idee te geven van hoe je stress kan aanpakken of aan burn-out preventie kan doen, zullen we eerst pathologische vormen van stress beschrijven. Dit wil zeggen vormen van stress die verder kunnen leiden, dus bijvoorbeeld tot een burn-out. In veel gevallen verdwijnt stress niet zomaar, net zoals andere ziektes moet je het aanpakken voor het verdwijnt. Je zal dus merken, als je stress niet aanpakt, het in veel gevallen opstapelt en kan leiden tot bijvoorbeeld een burn-out of depressie, maar ook minder extreme gevolgen, zoals oververmoeidheid en aandachtsproblemen. Als je stress hebt zal je merken dat deze stress een invloed heeft op je slaappatroon. Je zal vaak wakker liggen of het kan ook voorkomen dat je vaker wakker wordt gedurende de nacht. Omdat je stress hebt, zal je motor blijven draaien en zal je je gedachtenstroom moeilijk kunnen stilleggen. Deze gedachten gaan vaak over wat je nog moet doen of hoe je bepaalde zaken beter kan aanpakken. Doordat je slechter slaapt of minder slaap krijgt, zal je beginnen merken dat je vermoeid bent. Als je dan een vrij moment hebt en je kan slapen zal je merken dat in veel gevallen je ook dan de slaap niet kan vatten, omdat de stress ervoor zorgt dat je blijft denken aan wat je nog moet doen.

Gevolgen van stress en burn-out preventie: behandeling van stress en burn-out

Zoals eerder vermeld in dit artikel kan stress vergaande gevolgen hebben en is het belangrijk om stress aan te pakken voor het opstapelt en tot ergere dingen leidt. Mijn Kwartier ontwikkelde een online zelfhulpprogramma dat je helpt bij het aanpakken van stress, maar ook bij het aanpakken van burn-out. Mocht je het gevoel hebben dat stress reeds lange tijd in je leven aanwezig is en je schrik hebt dat het zal leiden tot burn-out kan het programma ook dienen om je burn-out aan te pakken. Tijdens het programma zal je leren wat stress is, welke invloed stress op je leven en lichaam kan hebben en wat jij kan doen om je stress weer onder controle te krijgen.

Gevolgen van stress en burn-out: doe de stresstest!

Als je stress of burn-out wil aanpakken, is het zinvol om te weten in welke mate stress bij jou aanwezig is. Om dit te weten te komen, kan je onze gratis stresstest invullen. Deze zal je na afloop jouw stressniveau vertellen!

TEST JEZELF NU