X Sluiten

  29 oktober 2014
  Dr. Paul Koeck
  Stress

Het stresshormoon cortisol is één van de meest gekende hormonen van ons lichaam. Cortisol zorgt ervoor dat ons lichamelijk zal reageren op stress en dat we klaar zijn om op gevaar te reageren. Heb je ook al gemerkt dat als er iets gevaarlijk dreigt te gebeuren, je plots veel meer aankan. Je minder pijn ervaart en je sneller kan lopen? Dit is de werking van het stresshormoon cortisol. In dit artikel zullen we meer uitleg geven over stress en tot waar de invloed van het stresshormoon reikt. Bovendien beschrijven we wat mogelijke behandelingsmogelijkheden zijn en hoe je stress kan aanpakken.

Stresshormoon: symptomen van stress

Als eerste beschrijven we de lichamelijke reactie van stress, onder leiding van het stresshormoon cortisol. Als we stress ervaren, komt het stresshormoon cortisol vrij om ervoor te zorgen dat we adequaat op gevaar kunnen reageren. Het stresshormoon wordt naar onze hersenen gestuurd en deze stuurt op zijn beurt signalen naar het hele lichaam over wat er moet gebeuren. Je hart zal sneller beginnen kloppen, je zal oppervlakkiger beginnen ademen, je pupillen verbreden en je zal het gevoel hebben dat je meer aankan. Als je wil gaan lopen, loop je sneller en langer als anders, als je pijn hebt ervaren, zal het stresshormoon ervoor zorgen dat deze pijn niet meer zo hard doordringt of zelfs niet meer,… Kortom het afscheiden van het stresshormoon is een voorgeprogrammeerde reactie om op gevaar te kunnen reageren. We hebben deze reactie meegekregen van de natuur om te kunnen overleven. De psychologische reactie op stress is niet vanuit de natuur voorgeprogrammeerd en heeft ook te maken met de soort stress dat je ervaart. In de meeste gevallen zal zowel de psychologische als lichamelijke reactie ervoor zorgen dat niet meer goed kunnen slapen. Je lichaam en geest komen maar niet tot rust. Je zal mentaal heel de tijd denken aan wat je nog moet doen of wat je beter had kunnen doen. De psychologische reactie van stress kan er trouwens voor zorgen dat we beginnen piekeren en dat we ons aandacht niet meer goed bij de zaken kunnen houden. In sommige gevallen kan het er zelfs voor zorgen dat je moeite begint te krijgen met je geheugen.

Stresshormoon: behandeling van stress

Om stress te behandelen, is het nuttig om je psychologische reactie op stress aan te pakken. Omdat we vandaag de dag zo goed als nooit meer met gevaar geconfronteerd worden, wordt de lichamelijke reactie van stress vaak veroorzaakt door psychologische stress. Als je er dan voor kan zorgen dat je geest meer rust heeft en minder snel stress ervaart, zal je ook minder lichamelijke gevolgen van stress ondervinden, zoals het afscheiden van het stresshormoon. Mijn Kwartier ontwikkelde een online zelfhulpprogramma dat mensen helpt bij het aanpakken van stress door het ontwikkelen van nieuwe gewoonten tegen stress. Deze nieuwe gewoonten zijn je persoonlijke krachtbronnen, die je leert ontdekken in het programma ,en die je zullen helpen bij het aanpakken van stress.

Stresshormoon: doe de stresstest!

Als je wil weten in welke mate stress een invloed heeft op jou of je stress ervaart, kan je altijd de gratis stresstest van Mijn Kwartier invullen!

TEST JEZELF NU