Vermoeidheid: 5 tips om vermoeidheid aan te pakken!

Vermoeidheid: 5 tips om vermoeidheid aan te pakken!

9 december 2015
<< Terug naar alle artikels


Vermoeidheid: 5 tips om vermoeidheid aan te pakken!

Heb je het gevoel voortdurend vermoeid te zijn? Je bent lang niet de enige. Veel belgen geven aan vermoeid te zijn en graag aan deze vermoeidheid te werken.

Er bestaan een aantal simpele tips, die jij kan toepassen om je vermoeidheid aan te pakken en weer vol energie aan het leven te beginnen!

Tip 1: Verlaag je stress

Stress komt dagelijks voor bij de meeste mensen. Vaak spreken we van ongezonde stress. Dit wil zeggen stress, die ons op een negatieve manier gaat beïnvloeden, bijvoorbeeld door het ervaren van geheugenproblemen. Het is daarom nuttig om aan je stressniveau te werken. Stress kan namelijk je humeur, slaappatroon, energieniveau en denkcapaciteiten beïnvloeden.

Tip 2: Pak vermoeiende situaties aan

We kennen het allemaal: je baas die weer komt vragen iets extra te doen, die ene vriend die altijd wil dat jij alles regelt. Veel mensen komen dagelijks of wekelijks in contact met “vermoeiende situaties”. Vaak zeggen mensen toch “ja” op deze situaties, terwijl ze al zo vermoeid zijn. Het is nuttig je grenzen te herkennen en deze ook aan andere op een assertieve manier duidelijke te kunnen maken.

Tip 3: Verbeter je slaappatroon

Dit is waar de schoen bij veel mensen wringt: het slaappatroon. Vaak zijn mensen nog niet moe genoeg om te kunnen slapen, zijn ze aan het piekeren of denken ze na aan wat ze nog allemaal moeten doen. Ook stress heeft een grote invloed op de mogelijk om door te slapen en in te slapen. Er bestaan verschillende therapeutische technieken om je slaappatroon te verbeteren, zoals bijvoorbeeld mindfullness.

Tip 4: Sport meer

Ik weet het, niemand hoort het graag: sport meer. Toch is het een belangrijk onderdeel om vermoeidheid tegen te gaan. Sporten verhoogt je energieniveau en zorgt ervoor dat je tegen de avond meer zin hebt op op tijd in je bed te kruipen. Het is natuurlijk wel aangewezen geen sport te doen in de avond, omdat je dan te energetisch bent om tijdig in slaap te vallen.

Tip 5: Gun jezelf rust

Veel mensen gaan nu misschien denken: maar dat doe ik al. Je moet jezelf eens even afvragen hoe vaak je aan niets denkt. Hoe vaak je gewoon in je bed ligt of in de zetel ligt en aan niets aan het denken bent. Vermoeidheid komt vaak voort aan het voortdurende werken van het brein, bijvoorbeeld door piekeren. Wat moet ik morgen doen? Wat ben ik allemaal vergeten? Vaak denken mensen aan deze dingen wanneer het tijd is voor rust.

Hoe breng ik deze tips tegen vermoeidheid in praktijk?

Het is vaak moeilijk de negatieve cyclus van vermoeidheid te doorbreken. Daarom bestaan er verschillende therapeutische technieken, die je kunnen helpen deze cyclus te doorbreken en weer vol energie in het leven te staan.

Mijn Kwartier ontwikkelde daarom een online programma, dat je dagelijks helpt bij het werken aan je vermoeidheid door:

  1. Ontspanningstechnieken
  2. Assertiviteitstraining
  3. Verbeteren van slaappatroon
  4. Integratie positieve elementen
  5. Leren rustpauzes in te lassen.

Wil je graag weten hoe jij persoonlijk op je vermoeidheid kan werken? Doe dan hier de gratis zelftest. Deze test kan je vertellen hoe jij je vermoeidheid kan aanpakken. Bovendien krijg je na de test een video van Dr. Paul Koeck met uitleg omtrent je scores.


Doe nu de gratis zelftest