Hoe angst en angst voor de angst doorbreken in 3 stappen en 5 fasen?

  • Stap 1: Inzicht verwerven in het biologische mechanisme van angst voor de angst
  • Stap 2: Het onderscheid bij jezelf tussen je momenten gezonde angst, ongezonde irreële angst en angst voor de angst leren observeren
  • Stap 3: Dagelijks een kwartier tijd reserveren om te werken aan jezelf om zowel je angst als je angst voor de angst te leren doorbreken
    • Fase 0: Voorbereiding kies een goede zelftest die je om de 7 dagen zal afleggen om je vooruitgang objectief op te volgen. 
    • Fase 1: Je basis angstniveau leren verlangen door oplossingsgericht te leren denken aan de hand van oplossingsgerichte inzichten en het beantwoorden van oplossingsgerichte vragen
    • Fase 2: Elke week één  nieuwe specifieke angst-doorbrekende techniek aanleren en dagelijks minstens een kwartier oefenen telkens wanneer iets je triggert waardoor je angst ofwel je angst voor de angst dreigt op te komen.
    • Fase 3: Regelmatig afwisselen tussen de verschillende doorbreking technieken die je reeds oefende zodat je hersenen niet in een nieuw rigide patroon vervallen door je angst te vervangen met een verslaving aan één bepaalde aanpak of techniek.
    • Fase 4: Nadat je angstscores terug normaal zijn een dertigtal dagen blijven door oefenen tot het doorbreken van deze angst en je angst voor de angst een nieuwe onbewuste automatische gewoonte beginnen te worden, evenals je oplossingsgerichte manier van denken en voelen. 
    • Fase 5: Hervalpreventie kan je ofwel meteen starten nadat je al enkele weken je ofwel vrij van angst voelt, ofwel zeer vlot erin slaagt om opkomende angst te doorbreken. Je kan er ook voor kiezen om eerst nog enkele weken door te oefenen met het verdiepen van je oplossingsgerichte gewoontevorming. 

Indien je dit proces liever begeleid en ondersteund doet, vul dan eerst de zelftest in en schrijf je nadien in op het dagelijkse online zelfhulpprogramma ‘Mijn Kwartier’ dat je elke dag bij de hand zal nemen zodat je binnen enkele weken al beter zal voelen, zo snel als mogelijk, met de kleinst mogelijke inspanning.

Dr. Paul Koeck